onze onderwijsmethode

Kinderen leren van elkaar en aan elkaar

Unit 1

In unit 1 leren en werken alle kleuters.

“Leer mij het zelf doen.”

Unit 2

In unit 2 leren en werken de kinderen van het 1ste, 2de en 3de leerjaar.

“Leer mij om zelf te denken.”

Unit 3

In unit 3 leren en werken de leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar.

“Leer mij het zelf te leren.”

We geloven in teamwerk

Samen zijn we sterk.

In elke unit zijn er 2 klasleerkrachten en een ondersteunende leerkracht. Dit sterke team van leerkrachten specialiseert zich in een of meerdere vakken, vanuit hun eigen talenten en expertise.

We vertrekken vanuit de ontwikkeling van kinderen en brengen zoveel mogelijk ogen en handen op de klasvloer om kinderen te begeleiden in hun groeiproces.

Naast kennis, zetten we heel sterk in op de ontwikkeling van tal van vaardigheden die niet meer weg te denken zijn uit onze leefwereld anno 21ste eeuw.

Ontdekken is magie

vertel me en ik luister, laat me zien en ik kijk, laat me beleven en ik leer meer.

Op de 7sprong leren kinderen niet enkel via klassieke instructielessen…

Vanuit natuurlijke nieuwsgierigheid en ervaringen van kinderen gan we onderzoekend in ontwerpend leren.

Kinderen worden aangespoord om de wereld om hen heen actief te ontdekken en zelf antwoorden te vinden op hun vragen en problemen.

Samen leren, samen (be)leven

We organiseren ons onderwijs in units en laten de grenzen van de klassen en leeftijdsgroepen vervagen. We geven ruimte aan het natuurlijke leer- en groeiproces, wakkeren de zelfstandigheid en het zelfsturend leren aan. Kinderen leren van de leerkracht en ook van en met elkaar.

... samen vieren

We vieren samen onze successen en leerervaringen en tonen die aan elkaar. Op deze manier maken we leren zichtbaar voor leerlingen, leerkrachten en ouders wat de motivatie en betrokkenheid verhoogt.

Krachtige leer- en leefomgeving

De lokalen van onze 3 units zijn ingericht als krachtige leer- en leefomgevingen.

Er is ruimte om doelgerichte instructielessen te geven, om in dialoog te gaan en om begeleid zelfstandig te werken in een rustige omgeving.

Naast de klassieke werkbladen hanteren we vooral praktische materialen waarmee de leerlingen echt aan de slag kunnen gaan. Deze materialen zijn ontwikkeld op basis van de leerplandoelen STEAM. Ze zijn afgestemd op de natuurlijke ontwikkeling van kinderen.

Zo is er een plaats waar we vooral werken rond sociale en communicatieve vaardigheden: hart

Een plaats waar vooral gewerkt wordt aan kennis en de vaardigheden om denkprocessen aan te sturen: hoofd

En een derdeĀ  plaats waar gewerkt wordt aan motorische vaardigheden: handen